دانلود پایان نامه

رسد.
این مطلب در فیلم ربکا به گونه ای دیگراست، زنی با اینکه مرده سایه اش از زندگی شوهر واطرافیانش بر نمی تابد وگویی هنوز قصد آزار او را دارد، در این فیلم، شخصی به نام ربکا غائب است واصلاً از دنیا رفته ولی بیننده از اول تا اخرداستان اورا می فهمد ومی توان گفت در همه جای داستان صحبت از او است ونشانه های او همه جارا پرکرده وشخصیت پردازی خوبی از او شده به گونه ای که شاید اگر جلو دوربین هم بود نمی شد چنین شخصیت پردازی شود.
با دقت در اینگونه فیلمها متوجه می شویم که اگر بخواهیم شخصیت غائب گیرایی داشته باشیم باید تنیدگی آن شخصیت با اصل واقعه به اندازه ای باشد که یک کل را تشکیل بدهد و از دو پاره شدن داستان جلوگیری کند.

۳ـ۱۱ـ۳ حفظ کشمکش
همانطور که مفصلاً اشاره شد در حوزه فیلمنامه نویسی عنصر کشمکش یکی از سازه های مهم و تأثیرگذار به شمار می رود کشمکش دربحث غیاب شخصیت هم امری مهم است واگر در اثر، کشمکش صحیح وجذابی نداشته باشیم موجب تاثیرگزاری اندک یا در بعضی موارد زدگی مخاطب می شود .
با بررسی بعضی از آثار تولید شده به نکاتی در مورد کشمکشی که در غیاب مطرح است پی می بریم از جمله اینکه شخصیت غائب پایه ای برای کشمکش باشد یعنی مسئله ای که موجب کشمکش می شود رابطه تنگاتنگی با اوداشته باشد در فیلم روز واقعه ما می بینیم چیزی که موجب بهم ریختگی عبد الله می شود و کشمکش درونی برای او ایجاد می کند و این کشمکش درونی او موجب کشمکش اوبا اطرافیان می شود شکی است که درمورد حسین بن علی (ع) برای او پیش می اید ،او پیشوای عشقش راحله را پیشوای خود انتخاب کرده واز دینش دست کشیده حال برایش در مورد پیشوایی که انتخاب کرده شک وشبهه پیش آمده، عبدالله با شنیدن صدایی که بقیه از شنیدن آن عاجزند در کشمکش اصلی یعنی یافتن صاحب صدا می افتد.
این صحیح است که کشمکش عبدالله دراول درونی است ولی درتمام فیلم شخص غائب دست در کشمکش دارد و اصلاً به خاطر او قهرمان فیلم کنش دارد و مخاطب مجذوب داستان می شود.
در فیلمهای دیگر هم نقطه قوت وقتی است که شخص غائب در کشمکش موثرباشد نظیر ربکا که اوهم در فیلم ربکا به وجود اور کشمکش در داستان است وشخصیتهای اصلی وفرعی فیلم به دو گروه طرفدار ومتنفر از او در می ایند واین کشمکش تا اخر فیلم ادامه دارد.
دراین بحث توجه به نکاتی که دراصل کشمکش گفته شده نیز لازم است از جمله اینکهکشمکش در درام لزوماً به معنای خشونت و درگیری نیست، با وجود اینکه درگیری زمینه ساز فیلمنامه های خوبی است، اما وجود آن، حتی از نوع عاطفی، لزوماً فیلمنامه ی خوبی را به وجود نمی آورد. چه بسیار فیلمنامه هایی که حاوی کشمکش های خشونت آمیز نیستند و با خشونت نیز حل نمی شوند. چیزی که باعث همذات پنداری و همدلی بیننده می شود، کشمکش عاطفی یا… میان آنهاست و مسئله قابل تأمل اینست که کشمکش باید مخاطب را تا آخر نگهدارد.
و اینکه صحنه های آرام باید در پس خود نوعی کشمکش داشته باشند. لزومی ندارد مسائل بر سر بیننده کوبیده شود، بلکه بایدصرفاً سایه ای از آن بر صحنه بیفتد. بیننده باید همواره آگاه باشد که شخصیت های خوشبخت فیلم درگیر کشمکشی حل نشده اند که ممکن است آنها را آواره کند یا بکشد یا نقشه هایشان را برای آینده نقش برآب کند. شاید قهرمان مرد فیلم، مجرم و تحت تعقیب باشد. مسئله ممکن است نفرت خانوادگی، بیماری، گذشته ای گناه آلود، و غیره باشد.
برای مثال صحنه ای را در یک محله ی مسکونی تصور کنید که در آن مردی به خیابان می آید، به اطراف نگاه می کند، سپس به خانه برمی گردد و همسرش را صدا می زند. همسرش به او ملحق می شود و مرد می گوید که قصد دارد به تعطیلات برود. زن از این پیشنهاد استقبال می کند، اما می خواهد بداند مرد چه موقع قصد حرکت دارد. مرد پاسخ می دهد فوراً و آنها شادی کنان مشغول بستن چمدان های مرد می شوند. این صحنه اساساً فاقد جذابیت است، آن را فعلاً کنار گذاریم.
اتومبیلی وارد همان خیابان می شود. راننده به دنبال یک نشانی است. آن را می یابد، اتومبیل را به کنار خیابان می راند، هفت تیر را از داشبورد بیرون می آورد و خشاب آن را وارسی می کند تا از وجود فشنگ در آن مطمئن شود. سپس هفت تیر را آماده می کند، دور می زند و مقابل همان خانه می ایستد.
حال اولین قطعه ی فیلم را به خاطر بیاورید. آن صحنه ی ساده اکنون کشمکشی را در پس خود دارد که تمام تأثیر صحنه ی اصلی را تغییر می دهد، در حالی که حتی یک قاب از فیلم نیز عوض نشده است. بیننده باید همیشه از امکان کشمکش در پس صحنه های آرام آگاه باشد.
کشمکش ممکن است آشکار نباشد. ممکن است دو نفر به روی یکدیگر لبخند بزنند و اظهار دوستی و محبت کنند. اما تماشاگر بی درنگ کشمکشی را که زیر کلمات جاری است، احساس خواهد کرد.
نویسنده فیلمنامه با در نظرگرفتن مطالبی که اساتید نگارش در مورد کشمکش گفته اند وبه کاربستن ان همراه به نکته ای که دراین پژوهش در مورد کشمکش، در غیاب اشاره شده می تواند فیلمنامه جذابی داشته باشد.

۳ـ۱۲ نکاتی چند درباره امکانات غیاب

۳ـ۱۲ـ۱ استفاده از راهکار غیاب در نقل تاریخ

در مقایسه میان تاریخ و داستان، تکنیک غیاب، در خود تاریخ هم رخ داده است . معمولاً تاریخ نویسانی از این شیوه استفاده می کنند که می خواهند صدایی متفاوت از آنچه را تا به حال شنیده ایم، به گوش ما برسانند. پس در تاریخ مکتوب هم، محور قرار گرفتن شخصیت های حاشیه ای وراهکار “غیاب” روی داده است. اینکه در متون داستانی که بر ا
ساس تاریخ نوشته می شود، شخصیت هایی که در تاریخ، مهم نبودند، مهم تر و محوری تر می شوند، در حوزه های ادبیات نمایشی و رمان

این فایل ها تست های آزمون آزمایشی کارشناسی ارشد انتشارات سنجش و دانش می باشد که با پاسخ های کاملا” تشریحی ارائه می شود. شما می توانید از منوی جستجو (بالای سایت سمت چپ ) تست های دروس دیگر را پیدا کرده و رایگان دانلود کنید